2021/10/07

PRIORYTET 3 NPRC NA LATA 2021-2025 W PIGUŁCE


Cele, warunki, kwoty wsparcia, okres realizacji zadania po uzyskaniu wsparcia, aktualne wnioski do pobrania!

 

Cel szczegółowy Priorytetu 3

Celem szczegółowym Priorytetu 3 jest wzmocnienie potencjału przedszkoli, bibliotek szkolnych i pedagogicznych poprzez wzrost atrakcyjności ich zbiorów.

Cel szczegółowy 3 jest wdrażany przez Priorytet 3 NPRCz 2.0., do którego zostały przyporządkowane dwa Kierunki interwencji (3.1. oraz  3.2.). W ramach Priorytetu 3 Kierunku inwestycji 3.1 dofinansowanie udzielone będzie na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych (w tym zakup nagród dla uczniów). W ramach Kierunku interwencji 3.2. dofinansowanie może być również udzielone na zakup wyposażenia, sprzętu komputerowego, oprogramowania do bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz czytników e-booków.

Wsparcie finansowe udzielane będzie następującym organom prowadzącym placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub biblioteki pedagogiczne:

  • jednostkom samorządu terytorialnego;
  • osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;
  • osobom fizycznym.

Wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa udzielane będzie organom prowadzącym:

  • publiczne i niepubliczne przedszkola oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych,
  • publiczne i niepubliczne
    • szkoły podstawowe,
    • szkoły ponadpodstawowe z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
  • szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
  • publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne.

 W ramach Priorytetu 3 Programu wsparcie finansowe będzie mogło być przeznaczone na:

w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego:

  • zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat,
  • realizację działań promujących czytelnictwo:
    • zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
    • organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;
  w odniesieniu do szkół:

  • zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych,
  • zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
    • zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
    • zakup oprogramowania dla bibliotek,
    • zakup czytników e-booków,
  • zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,
  • realizację działań promujących czytelnictwo:
    • zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
    • organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów;

w odniesieniu do bibliotek pedagogicznych:

  • zakup książek będących nowościami wydawniczymi oraz literatury pedagogicznej i metodycznej,
  • zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek pedagogicznych:
    • zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
    • zakup oprogramowania dla bibliotek,
    • zakup czytników e-booków,
    • zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,
  • realizację działań promujących czytelnictwo:
    • zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
    • organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

 W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół lub placówek albo zespołu szkół i placówek, organ prowadzący może wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w danym roku wyłącznie w odniesieniu do jednej szkoły wchodzącej w skład tego zespołu.

Organ prowadzący szkołę lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły lub biblioteki pedagogicznej na zakup książek dla tej szkoły lub biblioteki.

Warunkiem udzielenia wsparcia finansowego jest zapewnienie przez organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego, szkoły oraz biblioteki pedagogiczne wkładu własnego w wysokości, co najmniej 20 % kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem finansowym.

Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi (w nawiasie podana suma z kwotą 20% kosztów realizacji zadania):

  • placówki wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza:

nie więcej 25 dzieci – 1 500 zł (1 875 zł)

od 26 do 75 dzieci – 2 500 zł (3 125 zł)

więcej niż 75 dzieci – 3 000 (3 750 zł)

 

  • szkoły:

liczące nie więcej niż 70 uczniów – 3 000 zł (3 750 zł)

liczące od 71 do 170 uczniów – 4 000 zł (5 000 zł)

liczące więcej niż 170 uczniów – 12 000 zł (15 000 zł)

 

  • biblioteki pedagogiczne – 3 000 zł (3 750 zł)

Organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany zapewnić, aby placówki wychowania przedszkolnego, w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe:

  1. Podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi lub bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą w szczególności wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo organizowanych w placówkach wychowania przedszkolnego, bibliotekach szkolnych, bibliotekach pedagogicznych oraz bibliotekach publicznych.
  2. Zorganizowały w czasie roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo, w szczególności spotka[1]nie z twórcami literatury, w tym dziecięcej;
  3. Uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez placówkę wychowania przedszkolnego co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
  4. Zrealizowały co najmniej jedne zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem książek zakupionych do placówek wychowania przedszkolnego
Organ prowadzący szkołę, który uzyskał wsparcie finansowe, jest obowiązany zapewnić, aby szkoły, w odniesieniu do których uzyskał wsparcie finansowe: 

  1. Zasięgnęły opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupów książek.
  2. Podjęły współpracę z bibliotekami publicznymi lub bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą:
    • planowanie zakupów książek, 
    • wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo organizowanych w placówkach wychowania przedszkolnego, bibliotekach szkolnych, bibliotekach pedagogicznych oraz bibliotekach publicznych;
  3. Zorganizowały w czasie roku szkolnego co najmniej jedno wydarzenie promujące czytelnictwo z udziałem uczniów, w szczególności spotkanie z twórcami literatury, w tym dziecięcej i młodzieżowej; 
  4. Uwzględniły tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego przez szkołę co naj[1]mniej jednego spotkania z rodzicami; 
  5. Zrealizowały co najmniej jeden projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej; 
  6. Dostosowały organizację pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie uczniom wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich; 
  7. Uwzględniły potrzeby uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek

Okres realizacji zadania po uzyskaniu wsparcia:

Okres realizacji zadania może rozpocząć się nie wcześniej niż z dniem rozstrzygnięcia naboru wniosków, do końca roku budżetowego, w którym zostało przyznane wsparcie z tym, że działania promujące czytelnictwo mogą być kontynuowane do końca roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym rozpoczęła się realizacja Programu.




Aktualne wnioski do pobrania: